تبلیغات
مقالات زندگی موفق - سحر جادو
مقالات زندگی موفق

لینکدونی

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

سحر جادو

سحر و جادو از اموری است که واقعیت دارد البته یادگیری و یاددادن آن حرام است. شایان ذکر است: گرچه سحر وجادو واقعیت دارد چنین نیست که هر کس ادعا کند ادعای او پذیرفته باشد. اکثر کسانی که به این امور میپردازند کلاهبردارانی هستند که از این طریق قصد اخاذی و پر کردن جیب خود را دارند. لذا همان گونه که هر کسی نمیتواند ادعای طبابت کند سحر کردن نیز کار هر کس نیست ولی اگر بر فرض موردی پیدا شد که سحری در کار بود راه‏هایی برای بطلان آن وجود دارد:
1- استعاذه به خداوند و خواندن سوره‏های فلق و ناس.
2- خواندن و نوشتن آیات 75 تا 82 سوره یونس.
3- دعا وتضرع به درگاه خداوند.
4- درخواست دعا از اولیای واقعی خداوند.
در مورد دعا نویسی اکثر دعا نویس‏ها شیادانی حرفه‏ای هستند. اگر کسی خواهان دعاست باید با زبان خویش و باکمال توجه به مفاهیم و مضامین آن به درگاه خداوند دعا کند و از او حوائج خویش را طلب نماید نه این که شیادی برای او چیزهایی بر روی کاغذ بنویسد.




 سحر و ساحری
پیشگفتار
انسان برترین مخلوق روی زمین است الله تباركت وتعالی در او نیرو وقدرت شناخت شیا را قرار داده وآسمان، زمین وموجودت آن را تابع وبرای او مسخر گردانیده است .اما گاهی بعضی از انسانها ، مقام خود رافرامو ش كرده وبه آسانی تحت تاٌ ثیر اوهام ، خرافات ووسوسه های شیطان و شیطان صفتان قرار می گیرند .شیطانهایی كه همیشه در كمینند تا با حیله های گوناگون ودسیسه های متنوع انسانها را از ایمان ومسیر حق وحقیقت منحرف كرده ودرباتلاقی ازگناه ومعصیت گرفتار سازند . یكی از ترفندها ی شیطان در منحرف كردن انسانها از عقیده حق وایمان ، سحر جادو است .چنانكه مشاهده می كنیم بعضی از مسلمانان فریب شیادان وجادوگران را خورده وبه گمان اینكه آنها غیب می دانند ، برای تامین برخی ا ز نیا زهای خود به آنها مرا جعه می كنند و هر چه این شیادان بگو یند آنها باو ر می كنند و با چنین باوری دین و ایمان خویش را در مخاطره می انداز ند .
لذا لازم دانستیم تا خصوص این معضل در پرتو قرآن و سنت مطالبی را برای مردم متدین و با ایــمان بیان داریم تـــا با ما هیت واقعی سحر و جا دو آشنا شده وخود را ضرر های دینی ود نیوی آن محفوظ نگهد ارند.
 تاریخچه سحر:
در باره آغاز سحر و ساحری بحثهای فروانی شده است ؛ از كتیبه ها، تصاویر، علا یم و اشیا یی كه از حفا ری های با ستا ن شنا سی بد ست آ مده است ، چنین بر می آید كه سحر و ساحری از زمانهای خیلی قدیم در میان مردم رواج داشته است و آن را مورد استفاده قرار می دادنداز بررسی تاریخ به این نكته پی می بریم كه اهل با بل از نوابغ این فن.بوده اند .انسانسانها در دوران بعثت پیامبران بر اثر دعوت آنها از جادو وجادوگری اعراض نموده وبه خداوند ، خالق و مالك كاینات ، ایمان و اعتماد پیدا می كردند ، اما با رحلت پیا مبران و گذشت زمان و بر اثر هجوم مشكلات ،در دام اوهام و خرافات افتاده و بعضاْ به جادو گران رجوع می كردند.
در عصر حضرت موسی سحر وساحری در حد گسترده و وسعی رواج داست ، به گونه ایی كه مردم آن زمان اشتغال به این فن را كمالات می پنداشتند. مردم جاهل برای دفع مشكلات و ضرر وگزند دیگران به سا حران روی میآوردند، حتی پادشاهانی همانند فرعون مصر برای بقای حكومت و حفا ظت تخت وتاج خود به جائوگران متوسل می شدند.
نكته دیگر كه قابل تدجه است این است كه از زمان حضرت نوح (علیه السلام) انسانهای بی ایمان ، پیا مبران را به جادو گری متهم می كردند و این تهمت تا زمان  حضرت پیامبر اكرم  ادامه داشت .
ا لله تبارك و تعالی می فرماید :{كَذَلِكَ مَا أَتَى الَّذِینَ مِن قَبْلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ} [الذاریات :52]؛ همین گونه (كه اینان شما راتكذیب می دارند) هیچ پیغمبری  به سوی مردم پیش از ایشان نرفته است ، مگراینكه گفته اند: اوجادوگریا دیوانه است .
معنی سحر:
درمفردات راغب اصفهانی _ كه مخصوص كلمات قرأن است _ به سه معنا ی سحر اشاره شده است :
1ـ فریب وپندارهای بدون حقیقت وواقعیت ، همانند شعبده بازی وتردستی ؛ علما می فرمایند سحرجادوگران فرعون از همین نوع بوده است
{ قَالَ بَلْ أَلْقُوا فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى}[طه :66]؛ (موسی ) گفت : شما اول(شروع كنید وأنچه دارید جلو ) بیندازید . (آنان طنابها وعصاها  ی خود را انداختند  موسی ) چنان به نظر  رسیدش كه بر اثرجادوی ایشان ، به ناگاه  طنابها و عصاهای أنان (مار شده اند و می خزند و ) تند راه می روند .
{ قَالَ أَلْقُوْاْ فَلَمَّا أَلْقَوْاْ سَحَرُواْ أَعْیُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ} [الأعراف :116]؛هنگامیكه (وسایل جادوگری خود را بینداختند مردم راچشم بندی كردند وایشان را به هراس افكندند .

2ـ جلب شیطانها به روشهای خاص وكمك گرفتن از أنها ؛{ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَن تَنَزَّلُ الشَّیَاطِینُ  َنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِیمٍ  یُلْقُونَ السَّمْعَ وَأَكْثَرُهُمْ كَاذِبُونَ} [الشعراء :121-123]؛ أیا به شما خبر بدهم شیا طین بر چه كسی نازل می شوند (والقا وسوسه می كنند ) بر كسانی نازل می گردند كه كذاب وبس گناهكارباشند( چرا كه كاهنان و غیبگویان دروغگویان دروغ گو وپلشت می باشند می باشند ) (به شیاطین ) گوش فرا می دهند ، و بیشتر شان دروغگویند (او از پیش خود چیزهای بهم می بافند.) 3) ممكن است با وسایلی ماهیت وشكل اشخاص وموجودات راتغیرداد، مثلا انسان رابه وسیله بصورت انسان درآورد ولی این نوع ، خیال وپنداری بیش نیست وواقعیت ندارد .( 4)  در لسان العرب آمده است : سحر عبارت از هر آنچه كه ماخذ ، منشا وعوامل آن ظریف ، مرموز ،نامرئی وپنهان باشد و درباره معنی اصطلا حی سحر در. لسان العر ب آمده است : سحر عملی است كه با انجام دادن آن سا حر به شیطان نزدیك می شود- «السحر عمل یتقرب فیه الی الشیطان»در تعر یف اصطلا حی سحر در عمده القاری چنین آمده است :«فهو امر خارق العادة صادر عن نفس شریره لا یتعذر معا رضته »؛ سحر عملی است خارق العاده كه از فردی شریر انجام می گیرد و مقا بله با آن مشكل نیست.( لسان العرب ‍:4؟347، نشر  دار الصادر ، بیروت)
 اقسام سحر:
امام فخر رازی در تفسیر كبیر هشت روش برای سحر و جادو كردن بیان نموده است :
1- جا دویی كه در زمانهای قدیم در میان مردم بابل رایج بود : بابلیها ستاره پرست بودند و گمان می كردند ستا رگان موثر و مدّ بر زمین ومردم هستند و تما می خیر و خو بی و سعا دت و شقاوت نحوست و بدی از سوی ستارگان است جادوگران آن زمان بر اساس حر كت ستارگان و منازل و برجهای آنها ادعای غیب گویی ،آگاهی از آینده و پیش گویی می كر دند.
2- جادویی كه با قدرت و نیروی اراده انجام می گیرد : در این روش انسان با ریا ضتهای طولانی به تقو یت فكر و اراده خویش می پردازد سپس با نیروی اراده خود بر اشیا ی محیط اطراف خود اثر می گذ ارد و چیز های خارق العاده را در برابر چشم بیند گان مجسم می كند.
3- یاری جستن از اروح زمینی :یعنی ساحر در سحر خود از شیطان و جن ها یاری می گیرد.
4-  سحری كه با القا « تخیلات وگمان افكنی انجام می گیرد : در این نوع سحرها جادو گر از نیروی تخیلی استفاده می كند و با چشم بندی وسرعت عمل در قوای خیالی انسان تصرف می كند.
5- اعمل و كارهای عجیبی كه در اثر تركیب وسایل و ابزارآلات انجام می گیرد :در این نوع از سحر جا دبرای اعمال عجیب و غریب خود از اشیا و وسایلی كه برای مردم قابل رویت نیستند استفاده می كند.
6-استفاده از خواص و ویزگیهای نا شناخته« فیز یكی و شیمیایی اجسام : ساح در این نوع سحر از خواص شیمیایی اجسام استفاده می كند كه عموم مردم از آن خواص ا طلاعی ندارند‍ ؤ مثلاْ در شیمی امروزه اجسام بسیاری را  می شناسیم كه وزنشان از هوا سبكتر است و اگر درون جسمی قرار داده شوند ممكن است آن جسم به حركت در  آید و كسی هم تعجب نمی كند حتی بسیاری از وسایل بازی كودكان در گذ شته یك نوع سحر به نظر می رسید.
7-  تعلق قلب : در این نوع سحر ، جادوگر با ادعا كردن اینكه اسم اعظم را می داند و بر اثر آ ن جن ها تابع او هستند و در انجام امور ا ز او پیروی می كنند، مردم را معتقد خود می گرداند و قلب وعقل آ نها را شكا ر می كند.
8- نمیمه و سخن چینی : در این قسم از سحر ساحر با سخنان مبهم و پیچیده و با چابكی خاص در میان مردم اختلاف تشتت، بغض وكدورت ایجاد می كند(1)
همچنین كارها یی كه با استفاده از خواب مغنا طیسی و هیبنو تیزم و مانی تیزم و تله پاتی (انتقال افكار از راه دور) انجام می گیرد گر چه این علو م از آن دسته علومی هستند كه می توان از آنها استفاده صحیح نمود اما ساحران و  بعضی از شیادان از آنها برای اغفال و فریب مردم سو« استفاده می كنند كه كاربرد غلط علو م مذ كور آنها را در سحر داخل می كند . از این نوع سحر تنها افرادی متاثر می شوند كه از قدرت ونیروی تلقین و مهارت این ساحران ‍، اطلاعی نداشته با شند.
سحر حقیت دارد؟
از آنجایی كه سحر دارای معا نی مختلفی است و سحر كر دن به روش های متعد دی صورت می گیرد علما در باره حقیحت سحر اختلاف  دارند . علامه ابن حجر در فتح الباری : گروه متعزله معتقدند كه سحر حقیقت و واققیت ندارد
(تفسیر كبیر امام فخر رازی : 3/206.)
همچنین ابن حزم ظا هری و از شوافع ابو اسحاق استر آبادی واز احناف ا بو بكر رازی نیز بر همین باورند كه سحر حقیقت ندارد .و آنچه را كه ساحر انجام می دهد ،وهم ،گمان و خیال افكنی است . و برای اثبات نظریهء خود از
آیات ذیل و امثال آن استدلال می كنند .
{ فَإِذَا حِبَالُهُمْ وَعِصِیُّهُمْ یُخَیَّلُ إِلَیْهِ مِن سِحْرِهِمْ أَنَّهَا تَسْعَى}[طه :66]؛ چنان به نظرش رسید كه بر اثر جادوی ایشان ، بناگاه طنابها و عصاهای آنان (مار شده و می خزند و) تند راه می روند.
{ فَلَمَّا أَلْقَوْاْ سَحَرُواْ أَعْیُنَ النَّاسِ وَاسْتَرْهَبُوهُمْ و} [ الأعراف:161]؛  هنگامی كه جادوگران (وسایل جادوگری خود را ) بینداختند مردم را چشم بندی كردند. اما نظر عموم علما این است كه سحر واقعیت دارد.( فتح الباری: 10/ 182، دار احیاء التراث العربی)
علامه ابن قدامه می فرمایید : سحر دارای حقیقت است، باعث مرگ می شود و انسان را مریض می كند و قدرت همبستری را از بین می برد، در میان زوجین جدایی می اكند و میان افراد جامعه تشتت و اخیلاف ایجاد میكند.( المغنی:10/104، دار الفكر)
جمهور اهل سنت می گویند جادو واقعیت دارد و تنها تخیل محض نیست.
دلایل واقعیت سحر:
{یعلّمون الناس السحر}[البقرة: 102] ؛ شیاطین به مردم سحر می آموزند.
تعلیم و تعلّم در امور حقیقی امكان دارد و انجام می گیرد.
{فلما القو سحروا اعین  الناس و استرهبوهم و جاءوا بسحر عظیم}؛ هنگامی كه جادوگران (وسایل جادوگری خود را) بیندا ختند مردم را چشم بندی كردند و جادوی بزرگی از خود نشان دادند.
خداوند برای سحر صفت عظیم را آورده است و این صفت برای چیزی كه واقعیت ندارد نمی آ ید پس صفت عظیم دال بر این است سحر واقعیت دارد.{ ماجئئْتُم بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللّهَ سَیُبْطِلُهُ}[ یونس:81]؛ مو سی گفت : آنچه اریه دادید وا قعاً جادو است . قطعاً خداوند آنرا پوچ و نا بود خوا هد كرد. از این آیات معلوم می شود كه سحر دارای واقعیت بوده و اثرش ثابت است كه خداوند آن را باطل می كند ، زیرا چیزی باطل می شود كه واقعاً وجود داشته باشد نه این كه وهم و گمان با شد.

در حد یثی از صحیح بخاری منقول است كه لبید بن الاصم یهودی از قبیله بنی زریق پیامبرصلی الله علیه وسلم را سحر نمود، از اثر سحرش پیامبرگرامی مریض شدندبه حدی كه كاری را كه انجام نداده بود تصورمی كرد كه انجام داده است سوره های معوذتین (سورهء فلق و ناس ) برای گشودن سحر پیامبر نازل شدو خداوند او را شفا داد.
پس معلوم می شود سحر واقعیت دارد .( البخاری:2/36)
لبته علمایی كه معتقدند سحر حقیقت دارد ، منظورشان این نیست كه هر چه را ساحر ادعا كند قادر به انجام آن است هیچ ساحری نمی تواند ماهیت و شكل موجودات را تغییر دهد مثلاً انسان را بصورت حیوان یا حیوان را بصورت انسان در آورد، طبق اجماع جمهور علما معجزات انبیا از قبل نازل شذن ملخ،قورباغه و شكافتن دریا و تبدیل شدن عصا به اژدها و زنده كردن مردگان و سخن گفتن حیوانات و... حقایقی بودند كه توسط انبیاء ظاهر شدند ، و ساهراان هرگز قادر به انجام كارهای خارق العاده كه شبیه معجزات انبیا باشند، نیستند
ا لبته این امر جای خود را داردكه امور خارق ا لعاده ای كه تحت قدرت بشر است به دست ساحر آشكار شود، مثلاً
با جادو كردن كسی را مریض كند، یا در میان زوجین جدایی بیاورند یا عقل كسی را زایل یا عضو كسی را كج نمایند. ولی در هر حال نباید غافل بود كه مؤثر حقیقی فقط الله عزوجل است.{ َمَا هُم بِضَآرِّینَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ}[ البقرة:102]؛ وحال آنكه با این جادوی (خویش ) نمی توانند به  كسی زیان برسانند مگر اینكه با اجازه وخواست خدا باشد.     
  گشودن سحر:
مانند بقیه امراض هم نوعی مرض و بلا است كه انسان دچار آن می شود و عوارض آن از امراض جسمی بیشتر است كه حتی گاهی به هلاكت انسان منجر می شود. پس همان طوری كه تداوی بقیه امراض جایز است مداوای سحر هم درست و مشروع است. پیامبر اكرم  صلی الله علیه وسلم فرموده اند: ‹‹تداووا فان الله ا لذی خلق ا لداءخلق ا لدواء››(مسند امام احمد: شماره حدیث، 27989) خود رامعالجه بكنید خدایی كه مرض را بوجود آورد ه دوا ومعالجه اش را هم آفرید ه است گشودن سحر كار خطرناكی است افراد كمی قادر به انجام آن هستند ودر این میان كسانی هستند كه صلاحیت این كارا ندارند وبا حیله گری مكر وفریب “ مال حرام را جمع آوری می كنند وسر انجام خود را به هلاكت می اندازند .كسانی كه عمل گشودن سحر راانجام می دهند باید متصف به این صفات باشند :
1- قولا وعملا موحد باشند                                 9 ـ هدفشان جمع آوری مال از افراد ضعیف الایمان نباشد   
2ـ از محرمات و معاصی دوری كنند                    10- توانا وقادر باشند كه خودرا از ضررسحر حفظ نمایند           
3ـ پایبند مستحبات باشند
4ـ علم ودانش ومهارت این كاررا داشته باشند
5ـ افرادی متقی و پرهیزگار باشند
6ـ جرات وشهامت داشته باشند
7 -  فروتن امین ومتاهل باشند
دلایل باطل كردن سحر:
گشودن سحر را بعضی از علما حرام میدانند واز حدیث سنن ابو داود استدلال می كنند ((سئل رسول الله عنا لنشره فقال هو من عمل ا لشیطان»؛ در مورد گشودن سحر از پیامبر سؤال شد، پیامبر پاسخ دادند:گشودن سحر از كارهای شیطان است.(عون المعبود شرح ابی داود :10/249 دیث 3862 دارالكتب العلمیه)
در توضیح حدیث ‹‹لنشره من عمل ا لشیطان ›› ابن حجر می فرماید: حكم گشودن سحر به هدف شخصی كه سحر را می گشایدبستگی دارد اگر نیتش خیر باشدپس گشودن سحر درست و خوب است و اگر نیتش شر باشد خوبنیست.( فتح الباری  10/191 احیاء التراث العربی )
 علما گشودن سحر را توسط جادوگران وكاهنان كه ابطال آن اعمال خلاف شرع مرتكب می شوندجایز نمیداندچونكه این افراد با كشتن حیوان و استمداد از شیطان و جن ها وارتكاب گناهان كبیره باعث گمراه كردن  مردم وتحریف حقایق ومتزلزل ساختن عقاید افراد ساده لوح می شوند.اما علاج سحر با آیات قرآنی و ادعیه مباح و توسط كسی كه دارای عقیدهء صحیح و پایبد احكام شرعی است اشكالی ندارد.
زیرا وقتی لبیدبن ا لاصم پیامبر را سحر كرد حضرت جبرییل از محل سحرها پیامبررا با خبر كرد، پیامبر  به حضرت علی و طلحه رضی ا لله عنهما دستور داد سحرها را از چاه ذروان بیرون كردند و سوره های معوذتین را برگره ها خوانده وگره هاگشوده شدندو سحرباطل شدوپیامبراحساس سبكی وراحتی نمودند.( بخاری : 4/32 شماره حدیث : 5763 دار الكتب)
در صحیح مسلم آمده است كه پیامبر فرمودند:‹‹لا بأس بالرقی مالم یكن فیه شرك››؛دعا و تعویذی كه  مشتمل برشرك نباشداشكالی ندارد.(مسلم :4/19)
موضع اسلام دربارهءساحران:
چونكه سحر عملی بدوزشت است، هیچ یك از ادیان آسمانی آن را جایز قرار نداده است.زیرا كسی می تواند آن انجام بدهد كه از ایمانش دست بكشد و چشم وگوش بسته مطیع شیطان و جن ها باشدو با انجام اعمال بد همیشه شیطان را از خودخشنود و راضی نگهدارد.
ساحر قبل از اینكه به دیگران ضرر برساندخودش متضرر می گردد.
از حضرت ابوهریره رضی الله عنه  روایت است كه پیامبر فرمودند:‹‹اجتنبوا السبع الموبقات، قالو یا رسول الله ماهی قال الشرك بالله و السحر و قتل النفس التی حرّم الله الا بالحق واكل الربوا و اكل مال الیتم و التولی یوم الزحف وقذف المحصنات المؤمنات الغافلات›› ؛ از هفت چیز هلاك كنندهدوری كنید، صحابه گفتند ای رسول خدا آنهارا بگوییدپیامبر فرمودند: 1- شرك كردن به خدا 2- جادو كردن3- كشتن فردی كه خداوند او را حرام نموده مگربه حق4-ربا خوردن5- خوردن مال یتیم 6- فرار از میدان روز نبرد با كفار 7- تهمت زدن به زنان مؤمن،(مسلم :1/64 دار الفكر ‏، بخاری :4/32 دارالكتب العلمی‍‍ه)
پاك دامن و بی خبر:
چونكه ساحر ایمان به خدا را رها كرده واز جن ها استمداد می كند بقدری منفور ومبغوض خداوند است كه حتی كسی كه پیش او می رود هم نمازش قبول نمی شود. پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمودند:
«من اتی عرافا فساله عن شی ء لم تقبل له صلوات اربعین لیله »كسی كه پیش منجم و فالگیر برود ودر باره چیزی از او سوال كند تا چهل شبانه روز نماز ش قبول نمی شود .كسانی كه ساحران را تصدیق می كنند وبه گفتار و كردار آنها ایمان دارند به بهشت نمیروند . (مسلم :5/37 )
: ابو موسی از پیامبر روایت  نموده است

«لا یدخل الجنه مدمن الخمر  ولا قاطع الرحم ومصدق بالسحر»(2) ؛ معتاد به شراب خواری و تصدیق كننده ساحر وقطع كننده  رابطه خویشاوندی داخل بهشت نمی شود . در حدیثی دیگر است كه اگر كسی سحر بكند یا پیش ساحر برود و از ساحربخواهد كه برایش سحر كند از امت پیامبر بیرون می شود . عمران بن حصین از پیامبر اسلام  روایت می كنند كه فرموده اند: «لیس منا تطیرولا من تطیر له أو تكهن
أو تكهن له أو سحر أو سحر له »؛ از گروه ما نیست كسی كه فال بد بگیرد یا پیش فال گیر برود یا تقاضای فال گیری كند یا اینكه پیش گویی كند یا درخواست پیش گویی كند یا اینكه جادو كند یا پیش جادوگری برای جادو كردن برود .ودر حدیث آمده است (صحیح ابن حبان :12/.166 ، مؤسسه ی الرساله ، بیروت)
«من عقد عقده ثم نفث فیها فقد سحر ومن سحر فقد اشرك »؛كسی كه گرهی بست ودر آن دمید بدرستی جادو نموده است وكسی كه جادو نموده است همانا شرك كرده است.(نسائی : 4/112 ، دارالفكر).
 ودر  حدیثی پیامبر اكرم  فرمودند :«ثلاث من لم یكن فیه واحده فان الله یغفر له ما سوی ذلك لمن یشاء من مات لا یشرك با لله شیئَا ولم یكن یتبع السحر ه ولم یحقد علی اخیه»؛كسی كه از این سه چیز در او هیچكدام نباشد خداوند اگر بخواهد گناهان دیگر او را می بخشد :1- با خدا چیزی را شریك نكرده باشد2-پیش ساحران نرفته باشد 3-نسبت به برادرش كینه نورزد. (نسائی : 4/112 )
 اقوال ائمه و علماء در باره ی مجازات جادوگران چونكه جادوگران با روشهای متعددی جادو می كنند ،مجازات آنها بستگی به نوع سحر آنها دارد .
علامه قرطبی در تفسیرش نوشته است :« اگر ساحر ادعاء كند كه من شكل وصورت انسانها را تغییر می دهم وبه شكل حیوان درمی آورم یا مسافت یك ماه را می توانم در یك شب طی كنم ومن می توانم در هوا (بدون وسیله )پرواز كنم در ضمن به مردم نیز تلقین كند كه من بر حق هستم این جادوگر ،كافر است»(تفسیر قرطبی : 2/45 ، احیاء التراث العربی ، بیروت .)
چون ادعائی مانند معجزات پیامبران را می كند اما اگر بگوید سحر ،نیرنگ و حیله بازی و تر دستی و خیال افكنی و تزویر است كافر نمی شود و سزایش كشته شدن نیست بلكه گنهكار می گردد .
لذا  علمائی كه می گویند ساحر كافر می شود و باید كشته شود ،مثل ائمه ی اربعه ،هدف شان این است كه ساحر با كلامی سحر كرده كه موجب كفر است،اگر چنان كلامی نباشد  كشته نمی شود اما گنهكار می گردد .
 امام شافعی  می فرمایند : «ساحر كشته نشود مگر در صورتی كه با سحر ش فردی را كشته باشد واقرار كند كه عمدا قتل را مرتكب شده است.» نزد امام ابو حنیفه امام مالك واحمد «اگر مسلمانی جادو كند مرتد می شود وتوبه اش پذیرفته نمی شود وقتل او واجب است .» نزد امام شافعی وطبق یك روایتی از امام احمد ساحر را واداربه توبه كنند واو را نكشند چونكه گناهش از شرك بزرگتر نیست مشرك را تشویق به توبه می كنند لذا ساحر را هم مجبور به توبه كنند و اگر ساحر فرد كافری بود  توبه اش پذیرفته می شود  همانطور یكه ساحران دربار فرعون توبه كردند وایمان آوردند وخداوند توبه آنها را قبول نمود پس توبه این مرتد (كسی كه جرم سحر مرتد شناخته شده ) نیز پذیرفته  میشود .
(قرطبی: 2/48,احیا التراث العربی ,بیروت. فتح الباری : 1/183,احیاء التراث العربی، المغنی : 10/ 113 , دارالفكر)
حكم تعلیم سحر:
جمهور علما می فرمایند : آموختن سحر برای هر منظور ی حرام است زیرا قرآن تعلیم سحر را مورد مذمت ونكوهش قرار داده است وفرموده كه تحصیل آن هیچ گونه فایده وسودی نیست {فیتعلمون ما یضرهم ولا ینفعهم} [ البقرة:102] ‍‏‎وآنها قسمتهایی را فرا می گرفتند كه برایشان( از لحاظ دنیا وآخرت ) زیان داشت وبدیشان سودی نمی رساند . ابن قدامه می فرماید :« در اینكه تعلبیم وتعلم سحر حرام است بین علما هیچ گونه اختلافی نمی بینیم»امام نووی می فرماید فراگیری سحر حرام واز گناهان كبیره است و پیامبر اكرم آن را یكی از هفت مورد هلاك كننده شمرده است وبعضی از جادو ها موجب كف می گردند و برخی دیگرازگناهان كبیره هستند.
(المغنی : 10/ 106 دارالفكر، شرح نووی بر صحیح مسلم: 2/221,)
عبدارزاق از صفوان بن سلیم روایت نموده است:
«قال قال رسول الله«من تعلیم شیئا من السحر قلیلا او كان آخر عهد ه من الله»(الدر المنثور :1/103)كسی كه به مقدار كم یا زیاد از سحر تعلیم گرفت پیمانی كه با خدا بسته است به پایان رسیده است . البته بعضی ها می گویند برای اینكه بتوانیم سحر را باطل كنیم تعلیم آن جایز است .اما استدلالشان منطقی نیست چونكه در گشودن و باطل كردن سحر نیازی به تعلیم وفراگیری خود سحر نیست زیرا گشودن سحر طریقه صحیح ودرستی دارد كه پیامبرصلی الله علیه وسلم در ابطال سحر از خودش آن را مورد استفاده قرار داد بدون اینكه خود سحر را یاد بگیرند.
فرق معجزه و سحر:
معجزه از جانب خداوند برای تصدیق ادعای پیامبران به آنها اعطا می شود . معجزات اموری  خارق العاده ودارای حقیقت هستند كه باطن و ظاهر آنها با هم هماهنگی دارد واسباب طبیعی در آنها هیچ گونه نقش ودخالتی ندارد واگر تمام مردم روی زمین به سعی وتلاش برخیزند تامانند معجزات را ارایه دهند عجز وناتوانیشان در این مورد نمایانتر می شود وهر چقدر در آن دقت كنند به صحتش بیشتر یقین می كنند .اما سحر جادو از كسی سرمیزند كه با ارتكاب گناه ومصیبت وتوهین به مقدسات اسلامی ودوری از ایمان ونظا‎شیاطین را خشنود وآنها را مطیع وفرمانبردار خود سازد وجادوی اینها در نهاد خود هیچ حقیقی ندارد وقادر به شكستن قانون طبیعی جهان نیست بلكه سحر آنها نوعی خیال افكنی , ظاهر آرایی, دروغ بافی و حیله های ظریفی است وهر فردی با تلاش قادر به انجامآنها است ومی تواند به سطح آن جادوگر برسد وشاید بتواند بهتر از آنها خیال پرداز ی وشعبده بازی  كند .
ساحران افرادی فاسق , ماجراجو وفتنه انگیز هستند , ودر میان افراد جامعه جنگ ودر گیری وعداوت ودشمنی ایجاد می كنند وبرای جامعه مشكل ساز هستند .اما اگر از فردی متقی و متمسك به سنت نبوی  امر خارق العاده ای صادر شود كرامت آن شخص پرهیزگار محسوب می شود و صاحب كرامت كسی است كه همیشه متوجه خدا بوده ونیتش خوب باشد وزمانی كه كرامت از او ظاهر شود ,شكر خدا رابجا می آورد وكرامت خود را مخفی نگه می دارد وبا بیان وتوضیح آن اظهار فضل و بزرگی نمی كند وبه تقوی و فروتنیش افزوده می شود.

What is limb lengthening surgery?
سه شنبه 17 مرداد 1396 12:07 ب.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to far added agreeable from you! By the way, how can we communicate?
http://katecalvin.weebly.com/
یکشنبه 15 مرداد 1396 02:56 ب.ظ
Its such as you learn my mind! You seem to grasp a lot about this, such as you wrote the e-book
in it or something. I feel that you just can do with a few percent to force the
message home a bit, however instead of that, that is wonderful blog.
A great read. I'll definitely be back.
Foot Problems
جمعه 13 مرداد 1396 01:13 ب.ظ
When some one searches for his required thing, therefore he/she wants to be available that in detail, so that thing is maintained over
here.
Foot Pain
شنبه 7 مرداد 1396 11:38 ب.ظ
What's Going down i'm new to this, I stumbled upon this I've found
It positively useful and it has helped me out loads.

I am hoping to give a contribution & help different users like its helped me.
Good job.
Wilton
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 08:57 ق.ظ
When someone writes an post he/she keeps the plan of a
user in his/her brain that how a user can understand it.

Thus that's why this article is perfect. Thanks!
Rose
جمعه 22 اردیبهشت 1396 08:12 ق.ظ
Your style is very unique in comparison to other folks I have read stuff from.
I appreciate you for posting when you have the opportunity, Guess I will just bookmark this web site.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 10:10 ب.ظ
Have you ever thought about writing an e-book or guest authoring on other
websites? I have a blog based on the same ideas you discuss and would
really like to have you share some stories/information. I know my visitors would value your work.

If you're even remotely interested, feel free to send me an e mail.
خدیجه شریفی
جمعه 8 مرداد 1389 12:05 ق.ظ
واقعا مطالب بسیار خوب و جالبی بود
غزاله و سحر
سه شنبه 29 دی 1388 09:38 ق.ظ
مطالب جالبی بود....اینم برای دلخوشی تون نوشتم...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : رضا زردادی

آخرین پست ها

جستجو

نظرسنجی

  • کدام مقالات بیشتر مورد نیاز شما میباشد








نویسندگان